De Verhuizing

Met enig gevoel voor dramatiek schreef mijn collega in zijn mededeling naar onze veehouders: “Aan een lange traditie komt een eind…..” Inderdaad, we hebben de dierenartspraktijk aan de Ayttawei in Reduzum per 1 januari dit jaar gesloten.  De spreekuren voor de gezelschapsdieren waren al eerder naar Grou verhuisd. Het centrum voor de grote huisdieren met de bijbehorende apotheek zit tegenwoordig ook aan de Oedsmawei, aan de achterzijde van de dierenkliniek wel te verstaan.

Vrijdag 28 december werd de verhuizing een feit. Alle werkzaamheden moesten natuurlijk doorgaan, maar door weinig tevoren in te plannen leken die tot spoedgevallen beperkt te zullen blijven. Bovendien was het kerstvakantie en was er jeugd beschikbaar: een waar familiegebeuren. Om 8.00 uur in de ochtend startte KPN de actie. Deze multinational, die qua betrouwbaarheid en efficiency nog wel eens in gebreke blijft, was ons een slag voor. Door alvast één van de beide telefoonlijnen naar Grou door te schakelen, waar een (ander) telecombedrijf onze nieuwe telefooncentrale nog in werking moest zetten, scheelde wel telefoontjes en dus werk, maar dat was niet de bedoeling. Gelukkig was de andere lijn nog wel beschikbaar. En daar kwam zoveel op binnen dat het die dag nog razend druk was ook.

Selfsupporting als we zijn hebben we alles met eigen materieel verhuisd. Dan gaat er wel eens iets mis natuurlijk. Om tijd te besparen dacht ik zelf een kast niet helemaal leeg te hoeven halen. In de spiegel zag ik ‘m al vervaarlijk in de aanhanger heen en weer zwiepen en vervolgens zwaaide de deur ook nog open. In gedachten zag ik een ravage op de Hôflânswei, maar die bleef gelukkig uit. En we misten later ook nog niets. Wel iets anders, maar dat was voor de verhuizing ook al zoek. Wonderen verwachtten we die dag niet.

Zo rond een uur of elf was de chaos het grootst. Lastig als een collega bij een operatie per se iets nodig heeft wat ergens in een auto in een doos moet zitten. Maar noest werd doorgewerkt en na de middag kon het spreekuur gewoon draaien: onze automatiseringsdeskundige had de computers weer aan de praat en de nieuwe telefooncentrale werkte! Anderzijds zijn we gewend om te improviseren, juist één van de charmes van ons vak wat mijzelf betreft.

De praktijk in Reduzum is dicht, in Grou zijn we nog steeds bezig de laatste puntjes op de i te zetten. Voor de meeste klanten verandert er heel weinig. De spreekuren waren al uitsluitend aan de Oedsmawei. Telefoonnummers blijven gelijk en de nieuwe centrale moet een nog betere bereikbaarheid garanderen. Medicijnen zullen de veehouders voortaan uit Grou moeten halen, maar vaak nemen we die ook mee op route en worden ze thuisbezorgd. Service en klantvriendelijkheid hebben we altijd hoog in het vaandel gevoerd. Dat proberen we alleen maar nóg beter te doen. De balie zal bijvoorbeeld vanaf nu ook ’s ochtends van 08.00 – 09.30 uur open zijn. De spreekuurtijden blijven overigens gelijk. We staan daarbuiten 24 uur per dag, zeven dagen in de week, in de startblokken om een dier in nood te helpen.

Resteert dat het lijkt dat de dierenartsenpraktijk na bijna honderd jaar Reduzum de rug toe heeft gekeerd. Niets is minder waar. We blijven echter niet hangen in nostalgisch terugblikken maar proberen ons volop voor te bereiden op de toekomst. Er wonen nog steeds drie dierenartsen in het dorp. En de naam? De plaatsnaam blijft voorlopig gewaarborgd in de naam van de praktijk. De ‘Dierenartsenpraktijk Reduzum-Grou’, midden in het hart van Friesland.

Januari 2008

Dit bericht is geplaatst in NIEUWS. Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.